Här hittar du frågor och svar om den webb-baserade registreringen av livsmedelsverksamhet

Här kan du läsa frågor och svar om registrering av livsmedelsverksamhet. Hittar du inte svaret på det du undrar kan du mejla livsmedelskontrollen.miljoforvaltningen@stockholm.se.

Hur långt i förväg ska jag registrera min verksamhet?

För att upprätthålla ett aktuellt register vill miljöförvaltningen inte registrera verksamheter långt innan de ska starta! Det går därför inte att använda denna e-tjänst om det är mer än tre månader kvar till startdatum. Miljöförvaltningen skriver inte ut några beslut om registrering tidigare än tre veckor innan verksamheten ska starta. Du får starta verksamheten två veckor efter att du har gjort din anmälan även om du inte har hunnit få något beslut om registrering. Det är alltså lagom att göra sin anmälan två till tre veckor före beräknat startdatum.

Hur vet jag att anmälan har skickats in?

När du har fyllt i alla obligatoriska uppgifter och tryckt på "Skicka" ska ett ärende skapas i myndighetens register. Du får en bekräftelse direkt på skärmen där du får veta vilket diarienummer ärendet har fått. Om du har angett att du vill ha bekräftelse per e-post kommer du också att få det.

Om det är några tekniska problem kan det hända att du inte får någon bekräftelse. I så fall kan du själv kontakta miljöförvaltningen och ta reda på om något ärende har skapats.

Kan jag ändra min anmälan?

Du kan ändra din ansökan till dess att du trycker på "Skicka" på sidan Kontrollera & Skicka. Efter att du har tryckt på "Skicka" kan du inte göra några ändringar, men det går alltid att kontakta miljöförvaltningen om du vill ändra eller komplettera dina uppgifter.